aparat cyfrowy - opinie
- Witek Miszczak
- Posty: 402
- Rejestracja: 2010-03-18, 12:37
- Lokalizacja: Brzustów/Będków
Jak masz tryb manulany to ustaw na szybką migawkę - to co ma 1/xxx (s.) najlepiej na 1/250 lub niej (czyli 2-ga (xxx) wartość większa 1/xxx ). Jeśli jest możliwość zmiany ISO to ustaw jak największe (stracisz na jakości ale będą jaśniejsze). Przesłona powinna być jak największa czyli wartość F. powinna być jak najmniejsza.
Jeśli nie masz tryby manualnego ustaw na tryb sportowy. Jeśli w tym trybie nie wychodzi kup w podobnej cenie Fujifilm lub Nikon'a :) ).
W kompaktach gdzieś w menu głęboko się ustawiało ISO z tego co pamiętam.
Jeśli nie masz tryby manualnego ustaw na tryb sportowy. Jeśli w tym trybie nie wychodzi kup w podobnej cenie Fujifilm lub Nikon'a :) ).
W kompaktach gdzieś w menu głęboko się ustawiało ISO z tego co pamiętam.
Mam tryb manualny i w nim jeszcze nie działałem, zaś w trybie sportowym tło wychodzi rozmyte i rozświetlone, a sam obiekt tj. ryba/roślina nawet w miarę.Pysio pisze:Jeśli nie masz tryby manualnego ustaw na tryb sportowy. Jeśli w tym trybie nie wychodzi kup w podobnej cenie Fujifilm lub Nikon'a :) ).
Przy okazji i wolnym czasie posiedzę trochę przy tym :)
Ryba jest szybka więc tło będzie rozmyte tzw. Punning ( tudzież Paning) mniej więcej tak jak tutaj:

Jak jedzie samochód i skupisz się na nim to tło też będzie dla Ciebie nie wyraźne :) Taki efekt to efekt zbyt długiej migawki (czyli za mała wartość). Jeśli chcesz nie rozmazane tło to tak jak wspominałem, krótka migawka, wtedy ryby też nie wyjdą rozmazane :)
Oto próbka mojego zdjęcia, chyba bez retuszu z tego co kojarzę:

niestety podejrzewam, że kompaktem jaki posiadasz będzie Ci ciężko uzyskać taką jakość. Zdjęcie będzie bardziej ziarniste.
Aha, wracając do ustawień. Migawkę ustawiasz szybką aby ryba nie wyszła rozmazana. Niestety szybka migawka powoduje, że zdjęcie jest niedoświetlone więc jakoś ten efekt trzeba zniwelować. W tym celu ustawia się wysoką czułość matrycy na światło (czyli ISO). ISO jednak powoduje pogorszenie się jakości, zdjęcie robi się ziarniste. Aby ten efekt zniwelować trzbea pobawić się przysłoną i zmieniać wartości F aby wartość była jak najmniejsza.
Moja porpozycja to ustaw najpierw przysłonę na jak najmniejszą wartość (ale otwór jak największy), potem migawkę na w miarę szybką, myślę, że 1/125 lub 1/250 powinny być ok. Później kombinuj ISO aby odpowiednio doświetlić zdjęcie.
EDIT: Zapomniałem o czymś jeszcze dosyć istotnym. Zobacz w ustawieniach Autofocusa czy przypadkiem nie masz Autofocusa Ciągłego. Wydaje mi się, że powinno być oznaczone jako AF-C. Jeśli jest, to wybierz ten tryb.

Jak jedzie samochód i skupisz się na nim to tło też będzie dla Ciebie nie wyraźne :) Taki efekt to efekt zbyt długiej migawki (czyli za mała wartość). Jeśli chcesz nie rozmazane tło to tak jak wspominałem, krótka migawka, wtedy ryby też nie wyjdą rozmazane :)
Oto próbka mojego zdjęcia, chyba bez retuszu z tego co kojarzę:

niestety podejrzewam, że kompaktem jaki posiadasz będzie Ci ciężko uzyskać taką jakość. Zdjęcie będzie bardziej ziarniste.
Aha, wracając do ustawień. Migawkę ustawiasz szybką aby ryba nie wyszła rozmazana. Niestety szybka migawka powoduje, że zdjęcie jest niedoświetlone więc jakoś ten efekt trzeba zniwelować. W tym celu ustawia się wysoką czułość matrycy na światło (czyli ISO). ISO jednak powoduje pogorszenie się jakości, zdjęcie robi się ziarniste. Aby ten efekt zniwelować trzbea pobawić się przysłoną i zmieniać wartości F aby wartość była jak najmniejsza.
Moja porpozycja to ustaw najpierw przysłonę na jak najmniejszą wartość (ale otwór jak największy), potem migawkę na w miarę szybką, myślę, że 1/125 lub 1/250 powinny być ok. Później kombinuj ISO aby odpowiednio doświetlić zdjęcie.
EDIT: Zapomniałem o czymś jeszcze dosyć istotnym. Zobacz w ustawieniach Autofocusa czy przypadkiem nie masz Autofocusa Ciągłego. Wydaje mi się, że powinno być oznaczone jako AF-C. Jeśli jest, to wybierz ten tryb.
Ostatnio zmieniony 2012-06-20, 08:25 przez Pysio, łącznie zmieniany 1 raz.
No tak,ale nie podawajmy takich ''gotowych recept'',bo wszystko zależy jaką rybę się fotografuje.Pysio pisze:potem migawkę na w miarę szybką, myślę, że 1/125 lub 1/250 powinny być ok.
Fotografujący sam musi dojść do tego jaka szybkość migawki będzie mu w danej chwili potrzebna.
Równie dobrze ruchliwą rybkę można stabilnie ''złapać'' na 1/80 co będzie owocowało lepszą jakością zdjęcia,ponieważ nie będzie trzeba podciągać ISO.
Swoje bystrzyki w chwili zakupu i wpuszczenia musiałem cykać na 1/320,a teraz wystarcza mi 1/60.
Co do ziarnistości zdjęć podczas wysokich iso,to można sporo temu zaradzić na dobrym programie graficznym.
Ale bez tego też się obejdzie,bez przesady,kiedy zdjęcia takie robi się na potrzeby forum,a nie do druków do gazet np.
Filmy
http://www.youtube.com/watch?v=z8VaijfV ... er&list=UL
Zdarza siĂÂŞ,ĂÂże piszĂÂŞ z telefonu,tam z polskimi znakami jest na bakier,wiĂÂŞc proszĂÂŞ o wyrozumiaĂÂłoĂÂśĂÂŚ.
http://www.youtube.com/watch?v=z8VaijfV ... er&list=UL
Zdarza siĂÂŞ,ĂÂże piszĂÂŞ z telefonu,tam z polskimi znakami jest na bakier,wiĂÂŞc proszĂÂŞ o wyrozumiaĂÂłoĂÂśĂÂŚ.
Ja tam nie lubię ziarnistych zdjęć i nigdzie staram się nie wrzucić, ale wiadomo w nocy przy sztucznym oświetleniu ciężko jest cokolwiek wyłapać na szybkiej migawce z dobrym ISO.
Racja, czas otwarcia migawki do każdej ryby należy dostosować, ale jeśli Incognito, nie zna się na fotografii (nie zna podstaw) jak sam napisał to lepiej na początek dać jakąś gotową receptę aby potem sobie kombinował i przestawiał wg. własnych potrzeb. Zawsze łatwiej z lepszego zejść na gorsze niż w drugą stronę. Wiadomo przynajmniej jakie były pierwsze w miarę optymalne parametry.
A o ziarnistości i programach graficznych to może na razie mu nie mąćmy :) Bo zaraz temat zejdzie na RAWy i NEFy :) A przy okazji wciągniemy w konwersację HDRy :D
Racja, czas otwarcia migawki do każdej ryby należy dostosować, ale jeśli Incognito, nie zna się na fotografii (nie zna podstaw) jak sam napisał to lepiej na początek dać jakąś gotową receptę aby potem sobie kombinował i przestawiał wg. własnych potrzeb. Zawsze łatwiej z lepszego zejść na gorsze niż w drugą stronę. Wiadomo przynajmniej jakie były pierwsze w miarę optymalne parametry.
A o ziarnistości i programach graficznych to może na razie mu nie mąćmy :) Bo zaraz temat zejdzie na RAWy i NEFy :) A przy okazji wciągniemy w konwersację HDRy :D
Ostatnio zmieniony 2012-06-20, 10:33 przez Pysio, łącznie zmieniany 1 raz.
...i softboxy i pierdolniki rozniste 

Filmy
http://www.youtube.com/watch?v=z8VaijfV ... er&list=UL
Zdarza siĂÂŞ,ĂÂże piszĂÂŞ z telefonu,tam z polskimi znakami jest na bakier,wiĂÂŞc proszĂÂŞ o wyrozumiaĂÂłoĂÂśĂÂŚ.
http://www.youtube.com/watch?v=z8VaijfV ... er&list=UL
Zdarza siĂÂŞ,ĂÂże piszĂÂŞ z telefonu,tam z polskimi znakami jest na bakier,wiĂÂŞc proszĂÂŞ o wyrozumiaĂÂłoĂÂśĂÂŚ.
Mam program P - program auto i po tym co przeczytałem jakoś po omacku coś tam poustawiałem, ale mam kilak opcji albo inaczej nazwanych albo po prostu niektórych brak.
Zdjęcia robiłem dziś ok. 15 także mogą być odbicia od słońca w pokoju, ale nie o to chodzi.
Chciałem się zagłębić w ustawieniach po jak zobaczycie poniżej zdjęcia są bardzo średnie.
Mam takie opcje jak:
1) Makro
-makro
-supermakro
-makro off
2) kor. ekspozycji
+- 0.0
-0.3
-0.7
-1.0
-1.3
-1.7
-2.0
tak samo w +
3) WB
-żarówka
-świetlówka
-jeden dotyk 1
-jeden dotyk 2
-WB auto
-słonecznie
-pochmurno
4) ISO
-ISO high
-ISO auto
-ISO 80
-100
-200
-400
-800
-1600
5) migawka
-pojedynczy
-ciągły
-szybko 1
-szybko 2
6)kompresja
-normalna
-niska
-wysoka
7)komp. cieni
-auto
-wł.
-wył.
8)tryb AF
-twarz/iESP
-punktowy
-śledzenie AF
oraz kilka innych opcji, ale mniej istotnych chyba
Powiedzcie jak mam go ustawić, żeby elegancko pstrykał bo puki co wychodzi mi coś takiego:





Wszystko wygląda na takie bez koloru, wyblakłe i ogólnie średnie. Szybki obiekt nadal nieuchwytny (neony, endlerki). Nie powiem jakimi ustawieniami robiłem te zdjęcia, bo każde jest praktycznie inaczej ustawione i nie znalazłem ideału.
Zdjęcia robiłem dziś ok. 15 także mogą być odbicia od słońca w pokoju, ale nie o to chodzi.
Chciałem się zagłębić w ustawieniach po jak zobaczycie poniżej zdjęcia są bardzo średnie.
Mam takie opcje jak:
1) Makro
-makro
-supermakro
-makro off
2) kor. ekspozycji
+- 0.0
-0.3
-0.7
-1.0
-1.3
-1.7
-2.0
tak samo w +
3) WB
-żarówka
-świetlówka
-jeden dotyk 1
-jeden dotyk 2
-WB auto
-słonecznie
-pochmurno
4) ISO
-ISO high
-ISO auto
-ISO 80
-100
-200
-400
-800
-1600
5) migawka
-pojedynczy
-ciągły
-szybko 1
-szybko 2
6)kompresja
-normalna
-niska
-wysoka
7)komp. cieni
-auto
-wł.
-wył.
8)tryb AF
-twarz/iESP
-punktowy
-śledzenie AF
oraz kilka innych opcji, ale mniej istotnych chyba
Powiedzcie jak mam go ustawić, żeby elegancko pstrykał bo puki co wychodzi mi coś takiego:





Wszystko wygląda na takie bez koloru, wyblakłe i ogólnie średnie. Szybki obiekt nadal nieuchwytny (neony, endlerki). Nie powiem jakimi ustawieniami robiłem te zdjęcia, bo każde jest praktycznie inaczej ustawione i nie znalazłem ideału.
Pierwsza sprawa, rób zdjęcia w nocy bez dodatkowego światła poza akwarium.
Czy ty masz taki obiektów, który po wyłączeniu aparatu się chowa? Jeśli masz taki, który się NIE chowa to zainwestuj w dobry filtr polaryzacyjny (takie szkiełko, którym można dodatkowo kręcić po założeniu. Polecam firmę Hoya - dobry stosunek ceny do jakości. Tylko nie kupuj tych najtańszych bo to strata pieniędzy).
Co da Ci taki filtr? Otóż nie będzie odbić od szyby, kolory trochę się poprawią (ale nie na tyle aby to był HDR :) ). Efekt "polara" dobrze widać np. nad jeziorem. Bo znika albo odbicie od lustra wody albo niebo robi się w super kolorze.
A co do zdjęć, jeśli chcesz mieć super kolorki to polecam wrzucić je do programu graficznego (np. darmowy program GIMP ) i podciągnąć kontrast i nasycenie. Aparatem zbyt dużo nie wyczarujesz niestety bez inwestycji w lustrzankę.
Aha, tryb AF przy poruszających się obiektach ustaw na śledzenie. :)
Czy ty masz taki obiektów, który po wyłączeniu aparatu się chowa? Jeśli masz taki, który się NIE chowa to zainwestuj w dobry filtr polaryzacyjny (takie szkiełko, którym można dodatkowo kręcić po założeniu. Polecam firmę Hoya - dobry stosunek ceny do jakości. Tylko nie kupuj tych najtańszych bo to strata pieniędzy).
Co da Ci taki filtr? Otóż nie będzie odbić od szyby, kolory trochę się poprawią (ale nie na tyle aby to był HDR :) ). Efekt "polara" dobrze widać np. nad jeziorem. Bo znika albo odbicie od lustra wody albo niebo robi się w super kolorze.
A co do zdjęć, jeśli chcesz mieć super kolorki to polecam wrzucić je do programu graficznego (np. darmowy program GIMP ) i podciągnąć kontrast i nasycenie. Aparatem zbyt dużo nie wyczarujesz niestety bez inwestycji w lustrzankę.
Aha, tryb AF przy poruszających się obiektach ustaw na śledzenie. :)
E no,tu żaden program nie pomoże.
No niestety trzeba uczyć się fotografi i co do czego po kolei służy.
Przykład ostatniego zdjęcia bojownika.
ISO 1600 i migawka 1/15
Odnosząc się do tych parametrów,to albo tym aparatem zdjęć w zbiornikach nie porobisz,albo po prostu w akwa masz straszną ciemnicę.
Co do migawki 1/15 to nie dziw się,że zdjęcia takie nie wyraźne.
Takim aparatem ISO 1600 się nie ustawia,bo widzisz sam jaka jakość.
W pierwszym zdjęciu szybsza migawka 1/40 też nie pomoże.
Następna sprawa,to na każdym zdjęciu przedstawionym nie ma ostrości,albo to Twoja wina,albo już Ci taki los tego focusa w tym aparacie.
No niestety trzeba uczyć się fotografi i co do czego po kolei służy.
Przykład ostatniego zdjęcia bojownika.
ISO 1600 i migawka 1/15

Odnosząc się do tych parametrów,to albo tym aparatem zdjęć w zbiornikach nie porobisz,albo po prostu w akwa masz straszną ciemnicę.
Co do migawki 1/15 to nie dziw się,że zdjęcia takie nie wyraźne.
Takim aparatem ISO 1600 się nie ustawia,bo widzisz sam jaka jakość.
W pierwszym zdjęciu szybsza migawka 1/40 też nie pomoże.
Następna sprawa,to na każdym zdjęciu przedstawionym nie ma ostrości,albo to Twoja wina,albo już Ci taki los tego focusa w tym aparacie.
Filmy
http://www.youtube.com/watch?v=z8VaijfV ... er&list=UL
Zdarza siĂÂŞ,ĂÂże piszĂÂŞ z telefonu,tam z polskimi znakami jest na bakier,wiĂÂŞc proszĂÂŞ o wyrozumiaĂÂłoĂÂśĂÂŚ.
http://www.youtube.com/watch?v=z8VaijfV ... er&list=UL
Zdarza siĂÂŞ,ĂÂże piszĂÂŞ z telefonu,tam z polskimi znakami jest na bakier,wiĂÂŞc proszĂÂŞ o wyrozumiaĂÂłoĂÂśĂÂŚ.
To jak mam ustawić prędkość migawki ? ;>ISO 1600 i migawka 1/15
Odnosząc się do tych parametrów,to albo tym aparatem zdjęć w zbiornikach nie porobisz,albo po prostu w akwa masz straszną ciemnicę.
Co do migawki 1/15 to nie dziw się,że zdjęcia takie nie wyraźne.
Takim aparatem ISO 1600 się nie ustawia,bo widzisz sam jaka jakość.
Tak mam taki i ogólnie ze zdjęć robionych "nie w wodzie" jestem bardzo zadowolony, tylko tutaj jest problem...Pysio pisze:Czy ty masz taki obiektów, który po wyłączeniu aparatu się chowa?
To jakie mam ustawić ? 800 czy mniej ?Lukiki pisze:Takim aparatem ISO 1600 się nie ustawia,bo widzisz sam jaka jakość.
W tym przypadku statyw nie ma nic wspolnego z tymi zdjeciami.
Statywow uzywa sie w studio i jak robi sie zdjecia z dlugim czasem naswietlania.
Statyw nie jest odpowiedzialny za lapanie w bez ruchu obiektow,tylko szybka migawka.
Pawle 1/100 poradzi juz sobie na uchwycenie pewnych obiektow w ruchu dosc stabinie,ale jak masz malo swiatla w akwa,to zapomnij o takich fotografiach.
Statywow uzywa sie w studio i jak robi sie zdjecia z dlugim czasem naswietlania.
Statyw nie jest odpowiedzialny za lapanie w bez ruchu obiektow,tylko szybka migawka.
Pawle 1/100 poradzi juz sobie na uchwycenie pewnych obiektow w ruchu dosc stabinie,ale jak masz malo swiatla w akwa,to zapomnij o takich fotografiach.
Filmy
http://www.youtube.com/watch?v=z8VaijfV ... er&list=UL
Zdarza siĂÂŞ,ĂÂże piszĂÂŞ z telefonu,tam z polskimi znakami jest na bakier,wiĂÂŞc proszĂÂŞ o wyrozumiaĂÂłoĂÂśĂÂŚ.
http://www.youtube.com/watch?v=z8VaijfV ... er&list=UL
Zdarza siĂÂŞ,ĂÂże piszĂÂŞ z telefonu,tam z polskimi znakami jest na bakier,wiĂÂŞc proszĂÂŞ o wyrozumiaĂÂłoĂÂśĂÂŚ.
W ogóle fotografia akwariowa (o ile można to tak nazwać) jest bardzo trudna. Słyszałem nawet o tym, że aby ryby wyszły jak należy należy użyć 2 szybek ciasno ułożonych i wpuścić między nie ryby, ale sam sobie odpowiedz czy to jest moralne / etyczne :)
Niestety Inco, tym aparatem wiele nie działasz. Jak wspominałem wcześniej odnośnie ISO.
ISO wskazuje jak matryca (cyzli powiedzmy to co wyłapuje zdjęcie) jest czułe na światło. Im większą wartość ustawisz (1600 to u Ciebie b. dużo u mnie to optymalnie przy Nikonie d300). Im ustawisz większą wartość tym będziesz mógł w większej ciemnicy robić zdjęcia, ale tracisz jakość.
PS Statyw się na nic nie zda, bo będzie problem z autofocusem...
Niestety Inco, miałem kiedyś kompaka i jedyne co nim fajnego sfotografowałem w akwa to krewetka. Przykro mi, ale musiałbyś się mocno nagimnastykować aby coś fajnego wytworzyć. Albo masz wyrażne zdjęcia z kiepską jakością albo dobra jakość czarnej plamy. Wybierz sam :)
Niestety Inco, tym aparatem wiele nie działasz. Jak wspominałem wcześniej odnośnie ISO.
ISO wskazuje jak matryca (cyzli powiedzmy to co wyłapuje zdjęcie) jest czułe na światło. Im większą wartość ustawisz (1600 to u Ciebie b. dużo u mnie to optymalnie przy Nikonie d300). Im ustawisz większą wartość tym będziesz mógł w większej ciemnicy robić zdjęcia, ale tracisz jakość.
PS Statyw się na nic nie zda, bo będzie problem z autofocusem...
Niestety Inco, miałem kiedyś kompaka i jedyne co nim fajnego sfotografowałem w akwa to krewetka. Przykro mi, ale musiałbyś się mocno nagimnastykować aby coś fajnego wytworzyć. Albo masz wyrażne zdjęcia z kiepską jakością albo dobra jakość czarnej plamy. Wybierz sam :)