Fotografowanie akwarium
Fotografowanie akwarium
Witam
Jakimi aparatami robicie zdjęcia swoich zbiorników?
Czy robicie zdjęcia tylko przy świetle z pokrywy, czy doświetlacie dodatkowo? Jeśli tak to jak ?
Zapraszam do dyskusji na temat fotografii.
Jakimi aparatami robicie zdjęcia swoich zbiorników?
Czy robicie zdjęcia tylko przy świetle z pokrywy, czy doświetlacie dodatkowo? Jeśli tak to jak ?
Zapraszam do dyskusji na temat fotografii.
Pozdrawiam
Piotr
Piotr
[center][/center]Witam.[center][/center]Bardzo dobrze że poruszyłeś ten temat , mnie też bardzo ciekawi strona techniczna / światło i technika robienia zdjęć /
Ostatnio zmieniony 2008-05-26, 19:22 przez Zbyszek17, łącznie zmieniany 1 raz.
Najlepiej wychodzą gdy jest już ciemno i oświetlone jest tylko akwarium. Na pewno bez lampy, żeby refleksów nie było.
Niestety moją sonką nie wychodzą zbyt dobre zdjęcia, za mała rozdzielczość oraz brak możliwości robienia zdjęć obiektów w szybkim ruchu.
Jak robiłem zdjęcia Konicą kolegi to nawet fajnie wychodziło, jego autofokus nadążał za moimi rybkami :)
No i najlepszy byłby statyw i możliwość zdalnego robienia zdjęć (pilot). Bo jak podchodzę do akwa, to wszystkie rybki tłoczą się z przodu i kiepskie zdjęcia wychodzą.
Niestety moją sonką nie wychodzą zbyt dobre zdjęcia, za mała rozdzielczość oraz brak możliwości robienia zdjęć obiektów w szybkim ruchu.
Jak robiłem zdjęcia Konicą kolegi to nawet fajnie wychodziło, jego autofokus nadążał za moimi rybkami :)
No i najlepszy byłby statyw i możliwość zdalnego robienia zdjęć (pilot). Bo jak podchodzę do akwa, to wszystkie rybki tłoczą się z przodu i kiepskie zdjęcia wychodzą.
Ostatnio zmieniony 2008-05-26, 19:24 przez cina, łącznie zmieniany 1 raz.
Moja była Tanganika -
Używam czarnego kartonu z dziurą, żeby nie fotografować odbicia własnego aparatu i jeśli tylko sie da to statywu, lub statywiku. Jeśli lampa, to jak najdalej od obiektywu. Najlepsza była by na przewodzie, albo bezprzewodowa. Oczywiście jak najmniej światła zewnętrznego.
Stosowałem też filtr polaryzacyjny, ale raczej mizerny efekt. Zabiera za dużo światła. Przesłonę trzeba otworzyć na maksa, a wtedy głębia ostrości robi się za mała i czas wzrasta do 1/10, a tyle to żadna ryba nie usiedzi.
Ostrość często ustawiam ręcznie i tłukę z nadzieją, że coś w nią wejdzie.
Pzd
P.
Stosowałem też filtr polaryzacyjny, ale raczej mizerny efekt. Zabiera za dużo światła. Przesłonę trzeba otworzyć na maksa, a wtedy głębia ostrości robi się za mała i czas wzrasta do 1/10, a tyle to żadna ryba nie usiedzi.
Ostrość często ustawiam ręcznie i tłukę z nadzieją, że coś w nią wejdzie.
Pzd
P.
Ostatnio zmieniony 2008-05-26, 20:00 przez Pigul71, łącznie zmieniany 1 raz.
Ja pstrykam aparatem Sony DSC-H50 mojej dziewczyny. Najlepiej fotki wychodza w ciemnosci, gdy pali sie tylko oswietlenie akwarium. Aparat ma wiele ciekawych funkcji, a na wysokiej czulosci bardzo dobrze sobie radzi z wychwytywaniem ryb w ruchu. Niezle sprawuje sie tez funkcja makro do fotografowania obiektow z bardzo bliska. Zdjecia sa naprawde dobrej jakosci (tak mi sie wydaje). Lampy blyskowej raczej nie uzywam.
Kilka złotych zasad dotyczących do robienia fotografii akwarium na konkursy i do publikacji w sieci
* - dzień/dwa przed przed robieniem fotografii podmień wodę i wyczyść dokładnie szyby
* - fotografie rób w zupełnie zaciemnionym pokoju, zasłoń okna, pozostaw tylko oświetlenie nad akwarium
* - jeżeli robisz foto ze statywu, który jest b. blisko przedniej szyby to zwróć uwagę czy nie odbija Ci se on w niej, jeżeli tak jest zasłoń go czarnym, matowym kartonem lub materiałem tekstylnym
* - rób zdjęcie w 2-3 godzinie po zapaleniu się światła. jeżeli będziesz robił późnym wieczorem, a podajesz Co2 rośliny będą babelkowac i nie będzie to wyglądało najlepiej
* - jeszcze przed sesja finałową zrób sobie próbne foto i obejrzyj plaski obraz na komputerze, łatwo wtedy zobaczysz co jeszcze powinieneś ciut poprawić itd.
* - rób zdjęcie wtedy gdy zbiornik wygląda najlepiej, a nie wtedy gdy ty masz na to czas
* - zrób sobie kilka wersji foto w zależności od oświetlenia, dodatkowe oświetlenie, przesuwaj lampę jeżeli masz stojącą na akwarium.... eksperymentuj...
* - zdemontuj koniecznie cały osprzęt z wnętrza akwarium
* - rób zdjęcie na maksymalnych ustawieniach co do jakości w Twoim aparacie
* - jeżeli potrafisz posługiwać sie trybem manualnym spróbuj zrobić zdjęcie przy nastawach czasu około 1/30 -1/60 sekundy i na maksymalnie dużej przysłonie -9 i więcej do tego dobierz odpowiednie ISO, da Ci to większa głębię ostrości
* - nie rób zdjęcia używając wbudowanej w aparat lampy błyskowej
* - ostateczne zdjęcie przytnij pozbawiając zbędnych elementów tła
* - spróbuj ożywając zapisu w formacie jpg zbliżyć się możliwie jak najbardziej do wielkości pliku 2MB - jeżeli Twoje zdjęcie jest większe i nie powiększaj sztucznie zdjęcia jeżeli ma mały rozmiar.
.... to tyle wskazówek które mnie pomagają robić w miarę dobre fotografie, których przykłady możecie obejrzeć na stronie NAacademy.pl, powodzenia dla WSZYSTKICH!
* - dzień/dwa przed przed robieniem fotografii podmień wodę i wyczyść dokładnie szyby
* - fotografie rób w zupełnie zaciemnionym pokoju, zasłoń okna, pozostaw tylko oświetlenie nad akwarium
* - jeżeli robisz foto ze statywu, który jest b. blisko przedniej szyby to zwróć uwagę czy nie odbija Ci se on w niej, jeżeli tak jest zasłoń go czarnym, matowym kartonem lub materiałem tekstylnym
* - rób zdjęcie w 2-3 godzinie po zapaleniu się światła. jeżeli będziesz robił późnym wieczorem, a podajesz Co2 rośliny będą babelkowac i nie będzie to wyglądało najlepiej
* - jeszcze przed sesja finałową zrób sobie próbne foto i obejrzyj plaski obraz na komputerze, łatwo wtedy zobaczysz co jeszcze powinieneś ciut poprawić itd.
* - rób zdjęcie wtedy gdy zbiornik wygląda najlepiej, a nie wtedy gdy ty masz na to czas
* - zrób sobie kilka wersji foto w zależności od oświetlenia, dodatkowe oświetlenie, przesuwaj lampę jeżeli masz stojącą na akwarium.... eksperymentuj...
* - zdemontuj koniecznie cały osprzęt z wnętrza akwarium
* - rób zdjęcie na maksymalnych ustawieniach co do jakości w Twoim aparacie
* - jeżeli potrafisz posługiwać sie trybem manualnym spróbuj zrobić zdjęcie przy nastawach czasu około 1/30 -1/60 sekundy i na maksymalnie dużej przysłonie -9 i więcej do tego dobierz odpowiednie ISO, da Ci to większa głębię ostrości
* - nie rób zdjęcia używając wbudowanej w aparat lampy błyskowej
* - ostateczne zdjęcie przytnij pozbawiając zbędnych elementów tła
* - spróbuj ożywając zapisu w formacie jpg zbliżyć się możliwie jak najbardziej do wielkości pliku 2MB - jeżeli Twoje zdjęcie jest większe i nie powiększaj sztucznie zdjęcia jeżeli ma mały rozmiar.
.... to tyle wskazówek które mnie pomagają robić w miarę dobre fotografie, których przykłady możecie obejrzeć na stronie NAacademy.pl, powodzenia dla WSZYSTKICH!
- megalomaniacc
- Moderator
- Posty: 1047
- Rejestracja: 2008-06-26, 20:57
- Lokalizacja: Łódź
Prosze bardzo:
zrodlo: Post Pawla Iglewskiego, www.naacademy.pl na roslinach akwariowych.pl ------ czyli zródlem jestm JA ... cos jeszcze podac ?
zrodlo: Post Pawla Iglewskiego, www.naacademy.pl na roslinach akwariowych.pl ------ czyli zródlem jestm JA ... cos jeszcze podac ?
Ostatnio zmieniony 2009-04-17, 11:39 przez Pawel ANW, łącznie zmieniany 1 raz.
- megalomaniacc
- Moderator
- Posty: 1047
- Rejestracja: 2008-06-26, 20:57
- Lokalizacja: Łódź
Trochę informacji na temat fotografowania akwarium znalazłem na stronie Pana Roberta Sabata:
http://www.aquadesign.pl
Może komuś się przyda.
http://www.aquadesign.pl
Może komuś się przyda.
Witam bardzo ciekawe info podajecie napewno mi się przyda . A może jeszcze napiszecie czym robicie zdjęcia . Przymierzam się do kupna aparatu i niewiem co mam wybrać .Może macie jakieś doświadczenie w tego typu sprzęcie .
Moje szkiełko
http://akwarysci.com/forum/viewtopic.php?p=83723#83723
http://akwarysci.com/forum/viewtopic.php?p=83723#83723
Witam, pewnie większość osób się ze mną nie zgodzi, ale moje zdanie na chwilę obecną jest takie:
Fotografia, jak nazwa wskazuje to rysowanie światłem, więc jeśli jest wystarczające światło, to nawet komórką ze słoikiem zrobi się dobre zdjęcie. IMHO jeśli myślisz poważnie o fotografowaniu ryb, a w ogólności o makro, to aparat ze stopką do lampy, a ważniejsze: lampa błyskowa na kablu, albo bezprzewodowa. Oczywiście im aparat daje więcej możliwości ustawień, tym lepiej. Osobiście foce lustrzanką, i komfort jest nie do porównania z kompaktem, ale równocześnie głębia ostrości przy dystansie 10 cm jest milimetrowa, więc trudno złapać ostro całą rybę, (chyba że się przymknie przesłone, ale wtedy trzeba doświetlić…). Zestaw maksi, jaki bym teraz kupił, (Gdyby mnie było stać ), to Olympus E520, + obiektyw ZD50/2 + lampa błyskowa FL36R (R- bezprzewodowa). Zestaw mini, to jakiś Fuji albo Canon z małym zumem (góra 10x) + lampa błyskowa na kablu.
A… i najważniejszy gadżet – statyw.
Pzd
P.
Fotografia, jak nazwa wskazuje to rysowanie światłem, więc jeśli jest wystarczające światło, to nawet komórką ze słoikiem zrobi się dobre zdjęcie. IMHO jeśli myślisz poważnie o fotografowaniu ryb, a w ogólności o makro, to aparat ze stopką do lampy, a ważniejsze: lampa błyskowa na kablu, albo bezprzewodowa. Oczywiście im aparat daje więcej możliwości ustawień, tym lepiej. Osobiście foce lustrzanką, i komfort jest nie do porównania z kompaktem, ale równocześnie głębia ostrości przy dystansie 10 cm jest milimetrowa, więc trudno złapać ostro całą rybę, (chyba że się przymknie przesłone, ale wtedy trzeba doświetlić…). Zestaw maksi, jaki bym teraz kupił, (Gdyby mnie było stać ), to Olympus E520, + obiektyw ZD50/2 + lampa błyskowa FL36R (R- bezprzewodowa). Zestaw mini, to jakiś Fuji albo Canon z małym zumem (góra 10x) + lampa błyskowa na kablu.
A… i najważniejszy gadżet – statyw.
Pzd
P.
Ostatnio zmieniony 2009-08-19, 10:44 przez Pigul71, łącznie zmieniany 3 razy.
No fajna rzecz ale mnie też nie stać na taki aparacik . Muszę poszukać czegoś za mniejsze pieniążki i nie koniecznie lustrzankę może być ćut lepszy kompakt.Pigul71 pisze:Zestaw maksi, jaki bym teraz kupił, (Gdyby mnie było stać ), to Olympus E520
Moje szkiełko
http://akwarysci.com/forum/viewtopic.php?p=83723#83723
http://akwarysci.com/forum/viewtopic.php?p=83723#83723
- megalomaniacc
- Moderator
- Posty: 1047
- Rejestracja: 2008-06-26, 20:57
- Lokalizacja: Łódź
maniek, tak naprawdę musisz określić ile chcesz wydać na aparat. W przypadku lustrzanek masz większe pole do manewru, zawsze moższe zakupić inny obiektyw i robisz wtedy inne zdjęcia. W przpadku kompaktu zawsze można dokupić soczewki i nakładki ale to na pewno nie to samo. Jeśli zdecydujesz się na lustrzanke licz się z wydatkiem 1200-2000 (są i droższe). Ja posiadaam SONY ALFE 300. Zaletą sonek list live view (masz podgląd na wyświetlaczu tak jak z zwykłych cyfrówkach) przy czym ta funkcja podczas fotografowania ryb jest nieprzydatna. Dodatkowo mają stabilizację obrazu w korpusie, a nie jak inne w podobnej cenie - 1500zł (nie wszystkie oczywiście), o obiektywie. Wiele osób uważa za najlepsze Nikony jeśli chodzi o lustrzanki. Robią dobre zdjęcie i podono troche lepsze niż sonki. W tym wypadku podstawowe aparaty są troche droższe od sonek.
Pamiętaj, że kupując lustrzanke masz kitowy obiektyw. Popdstawowy obiektyw z zakresem ogniskowej max do 100 mm. Nie zrobisz tym obiektywem zajebistego zdjecie ryb ale nie będzie tragedii. Taki obiektyw dobrze się sprawdza do robienia zdjęć całego zbiornika. Jeśli będziesz chciał robić zdjęcia macro to kolejny wydatek żedu 1000-3000 zł na obiektyw z fukcją macro. Ja swój kupiłem za 1000 jest to Sigma 70-300 macro 1:2 APO.
Małe wyjaśnienie zakres 70-300 oznacza długość ogniskowej, w przypadku tego obiektywu zdjęcia macro robione z minimalnej odległości 95 cm (ogniskowa 70) czyli bliżej nie da się podejśc. Natomiast zakreś do 300 oznacza funkcję treleobiektywu czyli prócz zdjęc akwarium możesz robić zdjęcia innym obiektom z odległości. Oznaczenia macro 1:2 oznacza odwzorowanie obiektu na matrycy w skali 1:2 czyli Jeśli obiekt ma 32 mm wysokości a matryca ma 17 mm odwzorowanie będzie 1:2 czyli obiekt będzie pomniejszony o po Sigma 70-300 macro 1:2 połowe tak aby mógł się zmieścić na matrycy. W tym wypadku najlepszym macro jest 1:1 ale obiektywy z odwzorowaniem 1:1 są dość dorogie
Oznacze APO oznacza iż obiektyw ma szkła apochromatyczne, czyli niwelują one abberacją sferyczną, czyli efekt tęczy na konturach obiektów.
Pzrykład takiej abberacji widać na tym zdjęciu:
http://www.digart.pl/zoom/3887470/GO.html
na liściach jest widoczny efekt tęczy. Obiektywy z funckją APO niwelują ten efekt.
Jeśli chodzi o oświetlenie podczas fotografowania akwarium i ryb, uważam że nie powinno się sotosować lapy błyskowej ze względu na refleksy przy odbiciu od szyby akwarium. Dla naszych celów (powiedzmy sobie szczerze czysto amatorskich i hobbystycznych) wystarczy oświetlenie samego akwarium. Oczywiście brak wystarczającego oświetlenia można nadrabiać zwiększonym ISO ale wpływa to na jakość zdjęcia.
Jeśli masz kase i wiesz, że będzie robić inne zdjęcia niż tylko akwarium (czy zdjecia z imprezy ;) )to kupuj lustrzanke, w innym wypadku dobry kompakt.
Lustrzanke będzie miał na długie lata, a dzięlki temu, że zawsze możesz zmienić obiektyw masz wiekśze pole manerwu i nie musisz się ograniczać do robienia zdjęc ogrniczonych sprzętem
Pamiętaj, że kupując lustrzanke masz kitowy obiektyw. Popdstawowy obiektyw z zakresem ogniskowej max do 100 mm. Nie zrobisz tym obiektywem zajebistego zdjecie ryb ale nie będzie tragedii. Taki obiektyw dobrze się sprawdza do robienia zdjęć całego zbiornika. Jeśli będziesz chciał robić zdjęcia macro to kolejny wydatek żedu 1000-3000 zł na obiektyw z fukcją macro. Ja swój kupiłem za 1000 jest to Sigma 70-300 macro 1:2 APO.
Małe wyjaśnienie zakres 70-300 oznacza długość ogniskowej, w przypadku tego obiektywu zdjęcia macro robione z minimalnej odległości 95 cm (ogniskowa 70) czyli bliżej nie da się podejśc. Natomiast zakreś do 300 oznacza funkcję treleobiektywu czyli prócz zdjęc akwarium możesz robić zdjęcia innym obiektom z odległości. Oznaczenia macro 1:2 oznacza odwzorowanie obiektu na matrycy w skali 1:2 czyli Jeśli obiekt ma 32 mm wysokości a matryca ma 17 mm odwzorowanie będzie 1:2 czyli obiekt będzie pomniejszony o po Sigma 70-300 macro 1:2 połowe tak aby mógł się zmieścić na matrycy. W tym wypadku najlepszym macro jest 1:1 ale obiektywy z odwzorowaniem 1:1 są dość dorogie
Oznacze APO oznacza iż obiektyw ma szkła apochromatyczne, czyli niwelują one abberacją sferyczną, czyli efekt tęczy na konturach obiektów.
Pzrykład takiej abberacji widać na tym zdjęciu:
http://www.digart.pl/zoom/3887470/GO.html
na liściach jest widoczny efekt tęczy. Obiektywy z funckją APO niwelują ten efekt.
Jeśli chodzi o oświetlenie podczas fotografowania akwarium i ryb, uważam że nie powinno się sotosować lapy błyskowej ze względu na refleksy przy odbiciu od szyby akwarium. Dla naszych celów (powiedzmy sobie szczerze czysto amatorskich i hobbystycznych) wystarczy oświetlenie samego akwarium. Oczywiście brak wystarczającego oświetlenia można nadrabiać zwiększonym ISO ale wpływa to na jakość zdjęcia.
Jeśli masz kase i wiesz, że będzie robić inne zdjęcia niż tylko akwarium (czy zdjecia z imprezy ;) )to kupuj lustrzanke, w innym wypadku dobry kompakt.
Lustrzanke będzie miał na długie lata, a dzięlki temu, że zawsze możesz zmienić obiektyw masz wiekśze pole manerwu i nie musisz się ograniczać do robienia zdjęc ogrniczonych sprzętem
Nie no nie mów że ostrzysz ręcznie przez wizjer. Ja ostrze, ale mam lupe od pen taksa na wizjerze i obiektyw f2,8.megalomaniacc pisze:maniek, Ja posiadaam SONY ALFE 300. Zaletą sonek list live view (masz podgląd na wyświetlaczu tak jak z zwykłych cyfrówkach) przy czym ta funkcja podczas fotografowania ryb jest nieprzydatna.
Ile już go masz? W tych Sigmach rozpadają się zębatki.megalomaniacc pisze:maniek,
jest to Sigma 70-300 macro 1:2 APO.
W jakim zakresie jest to 1:2? W moim Tamronie jest tylko między 180-300.megalomaniacc pisze:maniek,
Małe wyjaśnienie zakres 70-300 oznacza długość ogniskowej, w przypadku tego obiektywu zdjęcia macro robione z minimalnej odległości 95 cm (ogniskowa 70) czyli bliżej nie da się podejśc. Natomiast zakreś do 300 oznacza funkcję treleobiektywu czyli prócz zdjęc akwarium możesz robić zdjęcia innym obiektom z odległości. Oznaczenia macro 1:2
oznacza odwzorowanie obiektu na matrycy w skali 1:2
No zawsze można przymknąć do f16. Przy makro zresztą przymykam dla większej głębi, ostatnio do f22megalomaniacc pisze:maniek,
Oznacze APO oznacza iż obiektyw ma szkła apochromatyczne, czyli niwelują one abberacją sferyczną, czyli efekt tęczy na konturach obiektów.
Dlatego konieczna jest zewnętrzna lampa, zwłaszcza że Sony ma wadę wrodzoną w tym przypadku – nisko położona lampa, plus to taki, że ten system ma też wrodzone bezprzewodowe sterowanie lampamimegalomaniacc pisze:maniek,
Jeśli chodzi o oświetlenie podczas fotografowania akwarium i ryb, uważam że nie powinno się sotosować lapy błyskowej ze względu na refleksy przy odbiciu od szyby akwarium. Dla naszych celów (powiedzmy sobie szczerze czysto amatorskich i hobbystycznych) wystarczy oświetlenie samego akwarium. Oczywiście brak wystarczającego oświetlenia można nadrabiać zwiększonym ISO ale wpływa to na jakość zdjęcia.
Pzd
P.